#14poleokei

#14poleokei – kampaania, mis muutis seadust

Kas Eesti riigi seadus, mille alusel on seksuaalse nõusoleku täisealine vanus vaid 14, on okei?

2021. aasta kevadel tegime Eesti Seksuaaltervise Liiduga koostöös kampaania #14poleokei, et parandada Eesti seadusandluses esinevat suurt puudujääki. Meedias avaldatud väljamõeldud looga aktiveerisime üleriigilise liikumise, et seadust muudetaks. Läbi meediakajastuste ja tuntud mõjuisikute pöörasime tähelepanu sotsiaalsele probleemile, kui seaduse nõrkusele, mis seab paljud noored ohtu. 

Lugu, mida luges üle miljoni silmapaari, saavutas oma eesmärgi – justiitsministeerium koostas seaduseelnõu seksuaalse nõusoleku seadusliku vanuse tõstmiseks 16-aastani.  

Taust

Eestis on seksuaalse nõusoleku seaduslik vanus vaid 14. Iseenesest mõistetavalt on 14-aastane laps liiga noor, et mõista seksuaalse nõusolekuga kaasnevaid ohte. Nii saavad igal aastal selle seaduse tõttu seksuaalselt väärkoheldud mitmed 14-aastased lapsed. Sellele vaatamata on kõik varasemad katsed seaduse muutmiseks ebaõnnestunud.

Läbi aastate ei ole ükski PR-algatus suutnud avalikkust ja seadusandjaid muutuste läbiviimiseks piisavalt veenda.

Ainus võimalus panna inimesi tõeliselt mõistma, kuivõrd ohtlike olukordi selline seadus põhjustab, on näidata neile kõige ohtlikumas olukorras olevat 14-aastast last.

Teostus

Avaldasime Eesti ühes loetuimas meediaportaalis loo 14-aastasest lapsest, kes oli “meelsas suhtes” endast oluliselt vanema täiskasvanuga. Lugu oli küll väljamõeldud, kuid koostatud hoolikalt läbimõeldud viisil, pannes inimesed esialgselt uskuma, et tegu on uudisega päris lapsest. Usaldusväärsuse tõstmiseks lisasime loole ka lavastatud fotod.

Strateegia keskmes oli šokeeriv tabloid stiilis uudis 14-aastase Piia Heivdali ja 54-aastase Kristo Terrandi ohtlikest suhetest. Seeläbi nägid lugejad, kuidas näeb 14-aastase lapse ja vanema täiskasvanu vaheline “suhe” tegelikult välja ja mõistsid, miks on 14  sekskiks liiga noor!

Loo lõpus jagasime lugejatega hashtagi #14poleokei, et aktiveerida tähelepanu ja mõjutada seaduse muutmise vajadust.

Uudise aktiivseks levitamiseks jagasime hashtagi ka mõjuisikute, kuulsuste, psühholoogide, lastespetsialistide, aktivistide, raadiote, telesaadete ja uudistesaadetega. Ühtlasi tegime nendega koostööd, et avalduksid intervjuud ja artiklid, mis muudaksid „14 pole OK” inimeste ühiseks hääleks.

Tulemused

24 tunni jooksul läks 14-aastase Piia ja 54-aastase Kristo lugu koos fotode ja hashtagiga #14poleokei viraalselt levima. Vaid 2000-euro suuruse meediaeelarvega ületas kampaania üle 

1 miljoni vaatamise, riigis, kus elab kokku 1,4 miljonit inimest.

Sotsialmeedias loeti uudist rohkem kui 204 000 korda ja pildid kogusid enam kui 250 000 klikki, ühtlasi jõudis lugu selle uudisteportaali ajaloo top 10 enim loetuma loo hulka. 

Orgaaniliselt loeti uudist rohkem kui 200 000 korda ja sotsiaalmeedias oli kaasatuid üle 160 000.

Postitusel oli üle 25 000 kommentaari ja reaktsiooni.

Instagramis võttis #14poleokei teemal sõna üle 25 mõjuisiku, tänu kellele näidati lugu enam kui 366 000 korda. 

Meedia kajastuse ehk tele-, raadio- ja uudisteportaalide kaudu jõudsime ca 570 000 kasutajani.

Auhinnad

Kuldmuna gala 2021 

6 kulda

1 hõbe 

2 pronks

Aasta PR agentuur

Aasta Digitegu 2021 konkurss

Grand Prix

Rahvusvaheline reklaamikonkurss Balticbest 2021

7 kulda 

2 pronksi

Rahvusvaheline loovusfestival Golden Drum 2021

2 pronksi

5. koht Sõltumatu Agentuuri tiitel